Nagoya, Toyota, auto's en textiel

10 december 2009 - Nagoya, Japan

Heej allemaal,

Vandaag zijn we in Nagoya geweest, zoals gebruikelijk liepen we weer op tijd weg; 8.15 dit keer! Na een vrij lange treinreis met de Shinkansen (2 uur) waren we in Nagoya. In eerste instantie wisten we niet echt wat we van de stad vonden. Het was groot en we hadden dorst. Helaas zorgde dit eerste er voor dat het vrij lang duurde voor we een leuk cafetjes (mc donalds) hadden gevonden waar we wat plannen konden maken.

Er waren een aantal leuke dingen te doen, dus we hebben er 3 uitgekozen met 1 als reserve voor als we tijd over zouden hebben. Noritake garden, Toyota commemorative museum of industry and technolgoy, nogoya castle en atsuta jingu waren het geworden. Eerst zouden we naar Noritake garden gaan om daarna onze weg te vervolgen naar het Toyota museum dat vlakbij lag. Daarna wilden we naar Atsuta jingu, een 1900 jaar oude shrine omringd door 1000 jaar oude cypress bomen en het nogoya castle (omdat we er al zoveel gezien hebben was dit onze back up.)

Uiteindelijk zijn wel alleen naar de Noritake garden en het Toyota museum gegaan vanwege tijdgebrek. (wat zou er toch zo leuk geweest zijn? spannend he? ;))

De tuin was aangelegd op de grond van een oude keramiek fabriek. Hier werden bakstenen, borden, etc. gemaakt. De restanten van een aantal gebouwen en ovens stonden er nog en de hele tuin was ingepakt in kerstversiering. (houten hertjes, arreslee, kerstman)

Na genoten te hebben van de rustgevende omgeving zijn we naar het Toyota museum gegaan. Het eerste wat bij ons naar voren kwam waren natuurlijk auto's en we dachten dat het vooral een soort showroom zou zijn van allemaal oude modellen.

Bleek dat even anders te zijn! We hebben uiteindelijk ruim 3 uur rond gelopen om alles over de geschiedenis van Toyota te leren. Zo weten we nu dat ToyoDa ooit begonnen is in de textiel industrie. Dat ze vernieuwend waren met de automatische weef en spin machines. In een gigantische showroom stonden allemaal oude apparaten uitgestald en een aantal ervan kon je doormiddel van een knop in actie zetten, bij andere kreeg je een demonstratie en tijdens de route kon je steeds het tussen product (van katoenplant, tot draad, tot eindproduct) aanraken.

Dit hadden we niet echt verwacht, maar het bleek erg boeiend te zijn! Na een uurtje dan toch maar naar de autos toe. Ook hier verbaasde Toyota ons weer, niet alleen auto's, maar alle losse onderdelen waren uitgestald en konden met knoppen in werking gezet worden, waarbij je uitleg kreeg over hoe het werkt. (we weten eindelijk hoe een versnellingsbak nou echt werkt!) Verder in de tentoonstelling hebben we zelfs een 7 ton sterke pers aangezet. Daarnaast stonden er las, lak en nog vele andere productieapparaten met de omvang van een Japans huis tentoongesteld.

Om de dag helemaal geslaagd te maken mochten we zelfs nog even in de I unit plaats nemen. Dit is een 1 persoons voortuig met allemaal leuke snufjes :D

Je hoort het al, een top dag! Morgen gaan we naar het museum over medical arts, kijken of we hier nog wat van kunnen opsteken!

Groeten!

1. Andy Veelenturf:
    10 december 2009
    Leuk dat dit museum zo interessant was dat jullie er bijna alle tijd die jullie hadden doorbrachten! Het was volgens mij weer topdag voor jullie of niet? Nog ruim een weekje en dan bijna thuis.... maar volgens mij zijn jullie nog helemaal niet aan het aftellen....
    Veel plezier nog!
    Paul en Andy