Eerste berichtje vanuit Japan!

Hoi allemaal!

Vandaag hebben we toch maar besloten om ons aan een reisblog te wagen. We zullen proberen om elke dag een kort verslagje met wat foto's er op te zetten. (alsof dat gaat lukken maar het voornemen is er ;) )

We hopen dat jullie zo een beter beeld krijgen van ons in Japan!

Het verslag van de afgelopen drie weken is te lezen op www.studytourjapan.nl.

Eerste nareisdag, zaterdag 28-11

Na een sentimenteel afscheid van iedereen bleven wij samen met Japser Vebree in het hostel in Kyoto achter. Hier hadden we al meteen een extra nacht geboekt omdat door de Sumoworstel finales in Fukuoka daar alles al vol zat. Na de studiereis wat het nu eerst tijd om even bij te komen. Met z'n drieën hebben we fietsen gehuurd en zijn we langs de rivier in Kyoto rustig naar het Noorden gefietst om van een gouden tempel en een stenen tuin te gaan genieten.
De tempel paste keurig in het rijtje met dingen die je wilt zien om ze daarna af te vinken. De tuin zou er ook in vallen ware het niet dat een groep Japanse studenten vroeg of ze ons niet een gratis rondleiding mochten geven om hun Engels te verbeteren. Prima. Echte Hollanders dat we zijn konden we dit aanbod natuurlijk niet afslaan en het hielp dat de dames ook niet heel lelijk waren. (In tegenstelling tot een andere groep studiereisgangers, die het met wat minders moesten doen)
Na deze cultere hoogte punten zijn we op jacht gegaan naar ansichtkaarten (iets waar we tot nu toe nog steeds niet in geslaagd zijn..). Kennen Japanners uberhaupt ansichtkaarten beginnen we ons af te vragen. Natuurlijk hebben we gedurende deze zoektocht het verkeer in Kyoto onveilig gemaakt door onze fietsen als BMX'en te gebruiken.

Dag 2, zondag 29-11

Na een gezellige reis richting Fukuoka(Hakata station) met de Shinkansen (lees: slapen) gingen we op zoek naar ons Hostel. Omdat Jeroen (iets) te veel spullen mee heeft, en daardoor naast z'n backpack met een koffer moest slepen, zorgde dit voor wat ergenissen. Deze ergenissen zorgden ervoor dat het handvat van de koffer het 20 meter voor het hostel heeft begeven. (Filmpjes volgen :P)
Het hostel bleek dikke prima te zijn (alsof we anders verwacht hadden). Misschien staat het daarom wel op nummer 1 voor budget in de lonely planet ;). In de avond avond bleken we niet de enige te zijn die de lonely planet lezen. Plus minus 10 studiereisgangers bleken dit hostel geboekt te hebben. (En maar hopen dat we van ze af waren..) Hierdoor ontstond enigzins een Nederlandse enclave, de rest van de avond zagen we niemand meer in de "common room", behalve om te klagen over het lawaai! ;)

Dag 3, maandag 30-11

Na een heerlijke nachtrust (geen snurkende Paul tot 8 uur en een fatsoenlijk matras) die ruim 10 uur duurde was het tijd om Fukuoka te gaan verkennen. Helaas zat het weer vandaag niet mee. Door het grauwe weer zag de stad er uit als rusland in de WWII.
Omdat de lonely planet ons al eerder op het goede pad stuurde, hebben we ons voor de culturele bezienswaardigheden door dit hoogstande stukje literatuur laten leiden.
Al gauw kwamen we terecht bij waar de grootste houten Boedha zou moeten staan. We liepen meteen de tempel in, maar we konden geen Boedha vinden die groter dan 50 cm was. (Dit leek ons een beetje klein en volgens ons was deze ook niet van hout..) Teleurgesteld wilden we he tempelterrein verlaten, tot we een grote vlag zagen hangen waarop stond dat er een houten Boedha van een kleine 16.1 meter zou moeten zijn. (zaten we dan toch goed?) Na nog eens goed een trap te hebben bekeken waarvan we dachten dat deze naar een hotel zou leiden, zagen we een subtiele hint hangen, "Big Boedha this way". We zaten goed!
Na stiekem een foto gemaakt te hebben (mocht niet ofzo..) gingen we op pad naar het eiland waar het allemaal zou gebeuren volgens een of andere Brit die we tegen zijn gekomen. Hier gebeurde het inderdaad, allemaal dichte winkels en barretjes. Schrale bende. Misschien waren we er iets te vroeg. (2 uur 's middags) Van die zelfde Brit hadden we te horen gekregen dat hij een winkel wist waar we ansichtkaarten konden halen. Desparate als we waren om deze te vinden zijn we op pad gegaan naar wat waarschijnlijk de meest bizarre winkel ooit is. (Zie filmpjes.. ooit)

Volgens de lonely planet was ook canal city de moeite waard. Dit is waarschijnlijk één van de grootste en meest raar gevormde winkelcentrums die we kennen. Ook kunnen we inmiddels geen kerstliedjes meer horen, want anders dan Nederland, waar keurig tot 6 december wordt gewacht, worden hier de liedjes al vol op gedraaid. Ook zijn alle winkels al ruim drie weken in kerstsferen...

Dit was ons eerste berichtje!!! Yee!! :)

Groeten,
Paul en Jeroen

1. Andy Veelenturf:
    Ha mannen,
    Wat ontzettend leuk dat jullie toch een Blog bijhouden! Gaaf die foto's! Zo reizen we weer opnieuw (hopelijk) een paar weekjes met jullie mee door Japan!
    Heel veel plezier met jullie doorreis!
    Liefs, Andy
  2. Chris tD:
    30 november 2009
    Vette foto's zitten daar bij zeg! Die tempel tussen de herfstgekleurde bomen, prachtig. :)

Maarre, verklaar die een-na-laatste foto eens, Jeroen, die waarop je je tong uitsteekt. ;)
  3. Bas:
    Jeroen en paul!
    Ziet er goed uit! Vette foto's, gezellige boel daar gelukkig. Ideaal he reislogger! Ik blijf het volgen! Veel plezier!

Ltr, Bas
  4. Philippe:
    Hej Jeroen,

Ik zie dat ik concurrentie heb. Dat je nog zo veel kan onthouden wat je allemaal gedaan hebt. Over die ansichtkaarten; Jappeners hebben altijd een 3delig inzoom camara bij zich waar je betere foto's mee kan maken. Over de houten boeda, ik heb er ook een gezien in Kopenhagen en die is wel een stuk kleiner. Ik zag trouwens dat je helemaal gelijk hebt over de 3 japanse vrouwen die je hebt ontmoet. Er vast goede redenen zijn geweest waarom ze jullie hebben gekozen en niet de andere groep om een rondleiding te geven. Waarom doen Japanners toch altijd 2 vingers opteken als er een foto gemaakt wordt? Ik zou ook graag willen weten wat er zo anders is daar: het bier, de vrouwen en de winkelcentra. Veel plezier!
  5. paul veelenturf:
    He Jeroen en Paul

gaaf jullie belevenissen
    ik zou die tempels en fietsavonturen ook wel willen meemaken daar in Japan. Geniet van alle facetten van de Japanse cultuur

groeten

paul en andy
  6. Jasper Veelenturf:
    Hee broer en Paul!
    Klinkt goed daar, dolle foto's! Al een beetje heimwee naar NL? Laat me van de week even weten of je een keertje kan skypen als je tijd hebt! Dames vallen inderdaad niet tegen voor die rare gokverslaafden daar, alleen niet te veel van die rare kinky shit doen he! Ik wens jullie nog hartstikke veel plezier en ook namens Linda (en je andere broertje Lars),
    Jasper
  7. mark:
    1 december 2009
    hey kerels ziet er gezellig uit die nareis van jullie. tot woensdag en veel plezier in nagasaki!

groetjes uit nagasaki!

mark,myrthe,jan,renee en aniek
  8. Dagmar en Maryse:
    1 december 2009
    He!

Goed bezig. Klinkt als een gezellige boel daar in Fukuoka. Hulde aan de lonely planet. Hopelijk brengt het ons ook nog veel goeds. Wij vertrekken morgen naar de zuidkust van Kansai.
    Heel veen plezier!

Groetjes uit het rustige Kyoto (alle studiereisgangers zitten blijkbaar bij jullie)

Dagmar en Maryse
  9. Mirte:
    3 december 2009
    hey jeroen en paul!

Ziet er goed uit jullie fotos! Ik moet binnenkort ook weer ff mijn fotos op mijn reislog gaan zetten!
    Het is hier nu ong -12 overdag ofzo :p best koud... maar boarden is prima (A) al 13 boarddagen erop zitten :)

xx
  10. Tianne:
    3 december 2009
    Heej Jeroen en Paul,

Klinkt echt ontzettend gaaf daar! toch wel echte cultuurshock ondanks dat jullie je erop voor hadden bereid ;).
    Veel plezier daar nog verder!

groetjes