Lekker `chillen` in Beppu

5 december 2009 - Beppu, Japan

We hadden weer een chill dagje ingeplanned, niet in Fukuoka, maar in Beppu. Op ongeveer 90 minuten reizen van Fukuoka ligt Beppu aan de oost kust van Kyushu. Beppu staat bekend om zijn natuurlijk hotsprings, die zijn omgebouwd naar Onsens (baden) en Hells (plas kokend water met speciale features), dus dat was ons plan! Lekker in een bad chillen en daarna genieten van de mooie Hells.

Hadden wij ons vergist..

In Beppu aangekomen leek alles nog prima. Het weer was weer erg goed en het enige dat ons lange tijd weerhield van in t-shirt lopen was de zeewind die nogal koud was. Al snel hadden we een kaart van Beppu gescoord en gingen we op zoek naar de Hells. Op de kaart zagen we ook een mooie ropeway staan die 1500m de berg op zou gaan. Op dat moment besloten we om het chillen in de Onsens te laten en er weer een mooi avontuur van te maken!

Was dat een domme beslissing..

Het begon allemaal met de weg vinden naar de Hells. We probeerden de weg van het kaartje te volgen, maar de weg maakte steeds rare kronkels en herkenningspunten stonden bij andere kruispunten. Gelukkig hadden we de Lonely Planet nog, onze reddende engel, en met behulp van deze gids hebben we de weg kunnen vinden. We hadden ons wel een beetje verkeken op de omvang van Beppu. Wat we dachten dat een half uurtje lopen zou zijn bleek ruim anderhalf uur te zijn..

Bij de Hells aangekomen bleek het een toeristische zooi te zijn. Overal muren omheen en een attractie erbij. Zo zat bij een van de Hells een krokodillen tuin met het verhaal dat de watertemperatuur van de hell perfect was voor het broeden van krokodillen. (Dat bleek ook wel, er zaten minstens 100 krokodillen in een paar kleine hokjes! Volgens ons heeft Japan nog nooit van dierenbescherming gehoord!) Daarnaast kwamen we er achter dat het geen natuurlijke bronnen waren, maar dat het warme water met buizen naar de hells en de onsens werd vervoerd.. Jammer! Het verminderde de sfeer een beetje..

Op de route naar de ropeway de berg op zat nog een hell, eentje met kokende modderpoelen. Een beetje huiverig na het krokodillen avontuur, besloten we er alsnog in te gaan. Eindelijk een goede beslissing. Geen buizen te zien (blijkbaar beter weggewerkt :P) en een mooie indrukwekkende tuin er om heen maakte het helemaal af.

We hadden de smaak weer te pakken en liepen door richting de ropeway. Weer hadden we ons verkeken op de afstand. Na ongeveer een uur bergopwaarts lopen kwamen we er achter dat het voedpad ging verdwijnen en dat de drukke weg overging in een smal bergweggetje. Omdat we nog ongeveer 2 kilometer moesten, durfden we het niet aan om langs de weg te lopen (waar ongeveer 10 cm speling tussen weg en vangrail zat..)

Teleurgesteld besloten we terug te gaan naar het station, om misschien nog even het strand mee te pikken. Ook hier bleken we de afstand weer verkeerd ingeschat te hebben. Het was weer een uur lopen..

Al met al hebben we bijna 20 kilometer afgelgegd en hebben we niet gezien wat we verwacht hadden en doen onze voeten zeer!

Om toch nog even positief af te sluiten: Beppu had een erg mooie natuur en de dag was ook goed. De stad straalde sfeer uit, met overal kleine dampende bronnetjes en stiekem waren de Hells nog best gaaf. We hebben dus niet helemaal gedaan wat we verwacht hadden, maar we hebben wel een rondtoch door Beppu gehad, met een prachtig uitzicht op de bergen en de zee.

Morgen gaan we naar Osaka, ongeveer 600 km hier vandaan. De treinreis duurt iets minder dan 3 uur, dus dat is ruim 200km per uur gemiddeld :D Lekker even onze voeten rust geven in de Shinkansen dus!

Met vermoeide groet,

Paul en Jeroen

1. paul veelenturf:
    5 december 2009
    Twentse studenten in het verre Japan
    ver weg voor Sint en Pieterman
    genieten van Tokyo bij light, vol met lampen
    beklimmen Mout Asu ondanks giftige dampen
    Paul en Jeroen, het zullen je zonen maar wezen
    zijn op hun fietsen een gevaar voor Japannezen
    eten sushi, kattenvlees, bier, hup-saké
    met de karaoke-tenten zijn ze heel tevree
    Voor Sintje is de trip naar Fukoyama niet te berijden
    maar 'k wil jullie studentjes toch verblijden
    met deze papieren "letters" van de goedheiligman
    geniet nog lekker samen daar in het verre Japan

Dungense Sintje en Piet
  2. Groetjes uit Iriomote!:
    6 december 2009
    Hey Paul en Jeroen,

Dat verhaal van Beppu ziet er inderdaad wat anders uit dan ik gedacht had.... Vaag zeg!

Voor de rest lijkt me dat chillen in de onsen wel prima :-)!

Tot de 12e op Shikoku!

Groetjes,