Nagasaki

2 december 2009 - Nagasaki, Japan

Hallo iedereen!

Alweer de derde dag op rij dat we een berichtje plaatsen!! Dat betekent traditie ;)

Vandaag stond een dagje Nagasaki in de planning, maar na gisteren moesten we toch echt even een beetje uitslapen, wat achteraf niet het beste idee bleek. 2 uur met de trein is namelijk best lang, zeker als je een beetje hebt uitgeslapen en pas om 1 uur in Nagasaki bent. Dan moet je prioriteiten stellen en beslissen waar je heen wilt. Maar voordat het zover was, eerst even relaxed lunchen met noodles uit de supermarkt. We zaten op een muurtje aan de zee op de plek waar een paar honderd jaar geleden onze voorouders voet aan wal hebben gezet. Het was daarnaast ook niet verkeerd om in een t-shirt te kunnen zitten ook al is het december!

Na de lunch even wat knopen doorgehakt: er was geen tijd om alles wat we gepland hadden te bekijken dus hebben we besloten om Dejima en het Hypocentrum van de tweede atoombom ooit te bekijken.
Allereerst Dejima. Dit is de plek waar de Nederlanders rond 1600 een voorkeurs positie hadden boven de andere "buitenlanders". "Wij" mochten namelijk daar handel drijven en hebben op een klein schiereiland een soort nederzetting gevestigd. Voor de studiereis hadden we hier al meerdere keren over gehoord, maar om eerlijk te zijn viel het ons een beetje tegen. Vroeger was het namelijk een schiereiland maar nu is het helemaal in de stad ingebouwd. Verder zijn de gebouwen uit die tijd wel nagebouwd maar het was niet super. Wel leuk om rond te lopen waar vroeger onze voorouders van de VOC handel hebben gedreven en de geneeskunst in Japan hebben geintroduceert.

Na deze blik in het verleden te hebben geworpen was het tijd voor (weer) een indrukwekkende plek: het hypocentrum waar de atoom bom op Nagasaki is gevallen. Anders dan in Hiroshima liggen de herdenkingsplekken hier wat verder verspreid. Ook hier is er wel een mooie herdenkingsplek bij het hypocentrum en een park ter nagedachtenis aan alle slachtoffers. Gelukkig zijn er ook altijd weer Japanners in de buurt die wel foto's van ons samen willen maken (En dit keer zowaar de omgeving er bij op zetten!) zodat we niet hoeven te prutsen met de zelfontspanner.

Inmiddels begonnen we door de wandeling van gisteren onze voeten/benen wel te voelen. Tijd om terug te keren. Mooie wandeling naar het station door de stad en bij de supermarkt konden we ons echt niet meer inhouden: we moesten wel bier halen, kon echt niet anders!
Door dit uitstapje echter hebben we onze trein gemist op 2 minuten na: een uur wachten op de volgende dus... Gelukkig hadden we bier, konden we aan een tafeltje zitten kaarten en hebben we een mooie zonsondergang gezien.

Dit was eigenlijk wel zo'n beetje wat we vandaag hebben gedaan.
Morgen gaat een delegatie Nederlanders hier weg dus dat wordt vanavond nog even gezellig een biertje drinken!

Groeten,
Jeroen en Paul

P.S. Om iedereen thuis even gerust te stellen over onze mooie wandeltocht van gisteren: we zaten op 1500m hoogte, we konden eigenlijk alleen maar naar beneden, konden vaak (behalve in het bos) het pad zien en het duurde nog minstens nog 2 uur voordat het donker werd ;) Gelukkig zijn we ook niemand tegen gekomen dus ook al was er iets mis gegaan waren we nog met z'n tweeën :p